HTML

FullScreen

Színes, érdekes. Mint a világegyetem.

Friss topikok

  • BON: Weronika megtudta, hogy a tőle kapott avokádókrém receptje felkerült a blogra, és ennek örömére id... (2011.06.08. 19:39) Zöld és finom
  • extrém először tölts: "ugyanis a perec inkább nincs, mint van" - legjobb perecleírás!! :D (2011.06.06. 22:19) Evés, ivás 1.
  • BON: megpróbálom újra: szeretném megjegyezni, hogy időközben kissé elszégyelltem magam emiatt a bejegyz... (2011.04.23. 10:57) Ez egy open letter
  • zip: jokat irsz! :) az idö erzekelesevel sok tudos foglalkozik, es kepzeld arra jöttek ra, hogy a föld ... (2010.01.31. 09:00) Telik az idő
  • Ghisallo: @BON: nincs vita, tényleg nem nagy teljesítmény (2010.01.13. 17:12) Átvitt értelem

Linkblog

...tágul, mint a világegyetem...

2009.12.15. 14:17 BON

Átvitt értelem

Címkék: életmód idézőjel

 

 

 

 

 

 

Lázár Ervin utálta a miszerinteket, én pedig utálom az idézőjelet. Pontosabban azokat, akik megerőszakolják orálisan. Az utóbbi időben rengetegen beszélnek olyanokat, hogy "idézőjelben mondom", meg "idézőjelbe téve", meg "de persze idézőjelben". Az ilyen embereknek biztosan felveszik minden mondatát, és aztán számon kérik rajtuk, vagy maguk sem gondolják komolyan, amit mondanak, vagy legszívesebben ki sem mondanák, amit mondanak, csak hirtelen nem jut más az eszükbe. Az idézőjelre vonatkozó szabály eredetileg úgy szól, hogy "a szövegbe ékelt szó szerinti idézetet általában idézőjelpár fogja közre", amely szabály az írott nyelvre vonatkozik. A beszélt nyelvre nem is vonatkozhat, mivel írásjel. És hiába kaparássza bárki négy ujjal a levegőt kétpercenként, mintha nyuszikákat bábozna, ez nem fog megváltozni. Viszont elég röhejes. Régi, és íratlan szabály, hogy előbb gondolkodjunk, aztán nyissuk ki a szánkat. Persze mindenki úgy csinál magából hülyét, ahogy akar. Ez is egyfajta személyi szabadság.

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fullscreen.blog.hu/api/trackback/id/tr111599747

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ghisallo 2009.12.16. 18:27:33

"A beszélt nyelvre nem is vonatkozhat, mivel írásjel." Pedig de. Attól még tényleg röhejes, de inkább idegesítő.
Ja, pardon, hogy ismeretlenül beleugatok...

BON · http://fullscreen.blog.hu/ 2009.12.16. 19:43:20

@Ghisallo: ugass bele nyugodtan, azért blog. de nem értem, hogy érted azt, hogy a beszélt nyelvre is vonatkozhat. beszéd közben maximum azt mondom, hogy "idézem", és idézem. beszéd közben nem tudsz írásjelet kitenni.

Ghisallo 2009.12.16. 20:04:29

minden írásjelet tudunk jelezni a beszédben, némelyiket így, másokat amúgy (hanglejtés, szünet, hangsúlyozás stb.), de kétségtelen, hogy az idézőjelet kissé macerásabb, pl. ">>idézem<<, és idézem", ráadásul az idézőjelet nem csupán idézetekkor lehet használni. hülye elnevezés, de ez van (a felkiáltójelet sem csak a felkiáltó mondat végére kell kitenni). másfelől alapvetően nehéz szétválasztani az írást a beszédtől. de mondom, amúgy tényleg röhejes.

BON · http://fullscreen.blog.hu/ 2009.12.16. 20:45:16

@Ghisallo: értem, hogy alapvetően egyetértünk, mert röhejes, és a hangsúlyozással is egyetértek, de az idézőjelet szerintem csak idézetekkor lehet használni. ezért hívják idéző-jelnek, és a név - pont ezért - teljesen találó. vagy tévedek?

Ghisallo 2009.12.17. 05:47:35

idézőjelet egyfajta kiemelésre is lehet használni: gyakran így jelzik a címeket (bár ezt én nem tartom túl elegáns megoldásnak), és az átvitt értelmű szavakat, kifejezéseket, leginkább akkor, ha ironikusan fogalmaznak. az idézőjel nincs egyedül a nevével, pl. felkiáltó jelnek nevezik az "óhajtó jelet" és a "felszólító jelet" is. mindezeket pedig ki lehet fejezni beszédben is, gesztusokkal, "mintha nyuszikákat bábozna", mimikával és megannyi metakommunikációs izével. szerintem.

VUS 2010.01.13. 12:49:28

"Ahol a nyelv használatát korlátozzák, ott az ember szabadságát veszélyeztetik" - mondta volt Pálinkás József (MTA elnöke). És ezzel én is egyetértek. Azt tanultuk az iskolában, hogy ÉS-sel nem kedünk mondatot. Dehogynem, én is ezt tettem. Minden, ami előfordul a nyelvben, az valós, létezik és használatos. Ugyanez vonatkozik az idézőjelezésre. Akár írásban, akár szóban, a lényeg, hogy előfodul és találkozunk vele, tehát létezik ilyen a grammatikában. Az meg, hogy ki mászik a nyuszifülezéstől a falra, egyéntől függő... nem pedig a nyelvtantól.

BON · http://fullscreen.blog.hu/ 2010.01.13. 13:02:34

@VUS: a szabályok azért vannak, hogy eltérhessünk tőlük. ha nem lennének, nem tudnánk mitől eltérni. ez a szabadság, mondom én.

Ghisallo 2010.01.13. 14:22:34

@BON: a szabályok leginkább azért vannak, hogy ne térjenek el azoktól, bár el lehet tekinteni a szabályoktól, és az is egyfajta szabadság, de az eltérés a szabályoktól nem jelenti azt, hogy a szabályok nem léteznek.

BON · http://fullscreen.blog.hu/ 2010.01.13. 16:48:09

@Ghisallo: ezzel többnyire egyetértek, főleg, mert a szabályok ismerete nélkül nem lehet ÉRTELMES módon azoktól eltérni, ha kell. nagyjából így születnek az új szabályok. viszont össze-vissza beszélni, meg hülyeségeket csinálni nem nagy teljesítmény. lásd például nyuszifülek.

Ghisallo 2010.01.13. 17:12:02

@BON: nincs vita, tényleg nem nagy teljesítmény
süti beállítások módosítása